Ideoita serverin kehittämiseksi 3



  • @JJonttu05 n hukuttautumisesta tulikin mieleen pari hyvää ideaa serverin parantamiseksi:

    Veden alla puhuminen
    Veden alla voi nyt puhua, mikä on aika epärealistista. Ehdottaisinkin, että vastaisuudessa kun koettaa puhua veden alla, paikalliselle kanavalle tulee chattiin vain esim pulputusta kyseiseltä veden alla olevalta henkilöltä.

    Parantavat yrtit
    JJonttu05 surullisesta kohtalosta tulikin mieleen, että sairaudesta voisi parantua tai ainakin sen kestoa vähentää parantavilla yrteillä, joita voisi tehdä esim padassa keittäen. Joku asiantuntija osaa varmaan paremmin sanoa, että mitä yrttejä voisi käyttää.

    Muukalaisuuden poisto ja kansalaisuusuudistus
    Pelaajille annettaisiin vastaisuudessa ensin esim. alamaisuus tai kansalaisuus tai aatelisuus tms ja sitten vasta ammatti. Näistä kahdesta tulisi siis eri juttuja. Nimitysoikeuden omaavat voisivat antaa pelaajalle sekä säädyn että ammatin. Esim. maaherraksi nimittäessä olisi pelaaja ensin julistettava aateliseksi, ja sitten vasta antaa ammatti. Erottaessa pelaajan nimikkeeksi/ammatiksi jäisi aatelinen, eikä muukalainen. Aatelisuuden voisi sitten ottaa pois vielä tarvittaessa. Sama homma muiden säätyjen kohdalla. Nykyinen systeemi on vähän hölmö. Itsekin olen pelannut yli vuoden jo, ja silti minut erottaessa muutun muukalaiseksi, vaikka olen kaikkea muuta kuin muukalainen. Tämän uudistuksen jälkeen kaikki ammatilliset muuttuisivat automaattisesti erottaessa alamaiseksi/aateliseksi tms, eikä kukaan vähänkään kokeneempi pelaaja olisi enää Muukalainen, vaan yhteiskunnan jäsen.

    Veri
    Elikkäs nyt esim pelaajaa lyödessä vois lentää verta maahan ihan "fyysisesti", eli tulis veriläntit. Nää vois vielä tehdä niin että vaikka pienellä aseella lyödessä tulis pieni läntti ja isolla sitte lentäis ihan useamman blockin alueelle. Myös vertavuotavana liikkuessa levittäis verilänttejä ympäriinsä.

    WE WANT MORE alkoholi
    Kansa kaipaa alkoholia, varsinkin routalaiset, ei täällä muutoin pysty elämään. Esim rommi olis mukava juoma ja viski ja konjakki. Panimomestareilla olis enemmän hommaa ja mielenkiintoa kun pystyis tekemään useita erilaisia juomia.

    Rapiiri
    4c9c09fb-e761-461a-bc32-5d7004848484-image.png
    Uusia aseita näyttäisi vielä pystyvän lisäämään, joten mikäs olisikaan sen parempi kuin tyylikäs rapiiri, välttämätön ase jokaiselle herrasmiehelle. Valtakauden aikakauteenkin rapiiri sopisi vallan mainiosti. Rapiiri olisi hieman sapelin tapaan nopea ase, joka tekee melko maltillisen määrän vahinkoa viholliseen.

    Ruoska
    Ruoska olisi mainio väline Holmen maatilan renkien ja Roudan kaivosmiesten työmotivaation kohentamiseen. Pari iskua tyylikkäällä ruoskalla ei varsinaisesti vahingoittaisi uhria, mutta säpsäyttäisi ainakin hereille. (Elikkäs tekisi vahinkoa 0-0,5 sydäntä). Aurinkomaassa oli aikanaan toteutettu hyvin, samanlaisen kun saisi Valtakauteenkin niin ai että.



  • Lisättäkööt vielä, että downvoteamisen lisäksi on hyvä pistää myös kirjallisestikin kritiikkiä ehdotuksieni vioista ja puutteista.



  • Veden alla puhuminen
    Mielestäni ei ole minkäänlaista tarvetta pulputukselle, sillä meillä on jo maailmanlaajuinen puhekanava, joka rikkoo realistisuutta. Toinen syy, miksi en halua tätä on se, että se on käytännössä turha. Veden alla voi kuitenkin olla vain rajoitetun ajan verran. Kolmas syy tälle on se, että tämä ominaisuus on Aurinkomaassa koettu ja nähty, eikä se ainakaan omaa pelikokemustani rikastanut millään tasolla.

    Parantavat yrtit
    Itse Aurinkomaassa tutkin oikean elämän yrttejä sekä niiden mystisiä ominaisuuksia eri lähteiden kautta, jonka vuoksi minulla on suuri kiinnostus myrkkykasveja kohtaan. Tässä tapauksessa toivoisin, että ylläpito korvaa vähiten haluttuja kasveja ja korvaa ne itse keksityillä, fantasiakasveilla. (En tarkoita mitään tultasyökseviä lohikäärmepensaita, vaan sellaisia jotka voisivat oikeassa elämässäkin ehkä olla!)

    Muukalaiset ja kansalaiset
    Itse en koe yhteiskuntien tarvitsevan erilistä kansalaisuutta, vaan se voi mielestäni hoitaa ihan kirjallisesti. Tämä mahdollistaisi kaksoiskansalaisuuden, joka voi sopia joidenkin roolihahmoille jne. Lisäksi tämä voisi rajoittaa uusien valtioiden yhteiskuntarakenteita, mikäli uusi valtio perustettaisiin. Kun miettii tätä viimeistä asiaa, sekä Valtakauden perimmäistä ideaa jossa jokainen voi käytännössä tehdä mitä vain, niin en koe niiden olevan yhteensopivia toistensa kanssa.

    Veri
    Fyysinen veri - sama kuin pulputus. Turha ominaisuus jos tulee fyysisenä maahan. Lisäksi sitä oli Aurinkomaassa vituttava aina puhdistaa kun tyypit riehui torilla ja sitten lähtivät siivoamatta. Toteutustavoista riippumatta, jos veri olisi kiinteä blockki, niin voi tapahtua kuin ruumiiden kanssa, jolloin lukot saavat kyytiä.
    Tämän sijaan näkisin mielelläni veripartikkeleita, jos pelaaja esimerkiksi vuotaa verta!

    Alkoholi
    Kannatan suuresti alkoholien lisäämistä! Toivoisin myös kuplivaa sekä lisää viinejä! 🙂

    Rapiiri ja ruoska
    Meillä on vain mielikuvitus rajana uusien esineiden kanssa. Rapiirit ja ruoskat on niin koettu, että olisi kiva nähdä jotain uusia aseita, tai näistä uusia twistejä. Jos mietitään hienostelevaa hahmoa, joka haluaa siromman aseen tai muuten vain näyttää fancyltä, niin tämä kuitenkin sopisi niille. Rapiirin lisäämisen jotenkuten ymmärtäisin.
    Ruoska taas toisaalta on niin koettu, että jos ruoska tulisi niin siinä olisi joku mullistava tai huikeasti ominaisuutta parantava ominaisuus. Lisäksi olisi mukava nähdä jotain variantteja ruoskasta, kuten esimerkiksi rautaiset ruoskat, jonka terät repivät uhrin kauttaaltaan auki.
    Mutta kuten sanoin: Vain mielikuvitus on rajana. Miksi ei siis mennä pidemmälle ja tuoda palvelimelle jotain ennennäkemätöntä kuten esimerkiksi pronssiajan Egyptiläiset sirpin ja miekan yhdistelmät; khopeshit. Aseita on niin monta, kuin ihminen vain keksii, millä tappaa toista. Siksi en ole kovin innokas rapiirista ja ruoskasta.

    Down-voteaminen sekä foorumietiketti
    Pahoittelen turhaa downvoteamista. Otin sen pois. Juuri eilen pohdiskelin foorumietiketistä ja siitä, kuinka downvoteamista tulisi tehdä vain huonosta käyttäytymisestä, eikä vain poikkeavista mieltymyksistä tai näkemyksistä. Jotenkin on vain tottunut siihen, että jos näkee jotain jonka kanssa ei ole samaa mieltä, niin automaattisesti laittaa peukkua alaspäin. Lupaan yrittää parhaani, että voteaminen menee reilusti ja fiksusti omalta osaltani tästä lähtien!



  • Ruoska olisi mukava lisä - oikein toteutettuna siitä saisi esimerkiksi hyvän rangaistuksen erilaisiin rikoksiin. Tällöin kyllä tulisi varmaan lisätä jotain muitakin ominaisuuksia kuin läsähtävä ääni, jotta ruoskimista voisi tosiaan tässä ajatuksessa käyttää. Jonkinlaiset pitkäkestoisemmat efektit yms. olisivat varmaan esimerkiksi hyviä, tosin tätä kierrettäisiin todennäköisesti vain hyppäämällä lähimmältä katolta.

    Kansalaisuus on myöskin ihan hyvä idea, mikäli se vain toteutettaisiin eri tavalla kuin Aurinkomaassa. Alamainen- ja aatelinen-nimikkeet chattiin ovat jo hiukan liikaa omasta mielestäni, vaikka ei muukalainenkaan aivan ihanteellinen ole. Jonkinlaisen henkilöpaperi- tai passisysteemin voisi toki väsätä, joita sitten myönnettäisiin valtioiden oman harkinnan mukaan. Cestron mainitseman ongelman uusien valtioiden perustamisesta voisi varmaan kiertää esimerkiksi sillä, että henkilöpapereita voisivat valmistaa kuka tahansa minkä tahansa valtion nimissä oikeanlaisilla välineillä. Tämä vedettynä vähän syvemmäksi roolipeluuksi lisäominaisuuksilla ja -laeilla mahdollistaisi varmaan jonkinlaiset hauskat feikkihenkkari-mahdollisuudetkin.

    Lisää aseita ehdottomasti, rapiiri menee paremman puutteessa vaikka onkin melko tylsä ja nähty. Lisää alkoholeja ehdottomasti, juurikin esimerkiksi kuplivat ja viinit.

    Lisää hattuja olisi myös mukava saada, niitä on tällä hetkellä kovin vähän.



  • Ei globalchat mitenkään sulje pois veden alla puhumisen mahdollisuuden poistamista koska pinnan alla ei luonnollisesti voisi puhua myöskään globaliin ja sanat muuttuisivat pulputukseksi localiin tai mielellään jopa kuiskauskanavalle riippumatta kanavasta, jolla parhaillaan olet. Tämä ominaisuus on Aurinkomaassa rikastuttanut elämääni sanoinkuvailemattoman paljon.



  • @Cestroneus
    Veden alla puhuminen
    Tällä hain takaa sitä, että hukkumisesta tulisi realistisempaa. Kävelette kaverisi kanssa jäällä, kuuluu räsähdys ja pulputusta ja kaveri on pohjassa kuolleena kuin kivi. Kolmas perustelu vähän ontuu, iso osa pelaajista kun ei ole koskaan pelannut Aurinkomaassa.

    Muukalaiset ja kansalaiset
    Tosiaan ilmeisesti otsikko oli vähän huono kun ymmärsit noin pahasti väärin, tarkoitus oli, että pelaajista ei enää erottaessa tulisi automaattisesti muukalaisia, vaan esim. juurikin aatelisia tai kansalaisia tai alamaisia, tai mitä ikinä keksitäänkään, ja että pelaajat kuuluisivat sen ammattinsa myötä myös johonkin säätyyn. @Dunlew meinasi että nämä säätyjen nimet kopioisivat liikaa Aurinkomaata. Totta, en ole ajatellut niitä sen erityisemmin, ja minulle on aika se ja sama millä nimellä ne tulevat, jos tulevat, pointti ei kuitenkaan ollut siinä.

    Veri
    Turhasta voi olla montaa mieltä. Valtakaudessa on monta muutakin ominaisuutta jotka on vituttavia (kuten kaivossortumat, on ärsyttävä hakata hirveää kivikasaa pois). Eikä tästä tarvitsisi edes tehdä niin ärsyttävää kuin Aurinkomaassa, veren voisi poistaa esim kädellä Aurinkomaan ämpärin ja mopin sijasta. Tarkoitus oli lähinnä, että nyt tappeluista tulisi paljon verisempiä ja raaempia. Veri ja suolenpätkät lentää ja niin edespäin. Nyt kun joku kuolee niin kamat vaan lentää maahan ja tulee joku keltainen zombiruumis, joka jää vielä usein bugittamaan maahan (wtf?). Mitä sanoit tuosta lukkobugista niin mielestäni joku ilmoittamaton (tai ainakin korjaamaton) bugi on aika huono peruste vastustaa mitä tahansa uudistusta.

    Rapiiri ja ruoska
    Rapiiria ehdotin juuri siksi että se oli hyvin, hyvin perinteinen ase 1600-luvulla (minne Valtakausikin ainakin suunnilleen sijoittuu). Rapiirin on hyvin tunnistettava ja ikoninen ase ja niinkuin sanot, sopii juurikin esimerkiksi hienosteleville hahmoille. Ehdotit myös pronssikauden egyptiläistä khopesia. Olisi erittäin huono lisäys, koska asetta käytettiin lähinnä pronssi- ja rautakaudella ja toisekseen kyseessä on tosiaan egyptiläinen ase, joka ei kyllä sopisi palvelimen loreen ja yleisilmeeseen oikein mitenkään. Lisäksi kyseessä on suurelle yleisölle hyvin tuntematon ase, toisinkuin hyvin tunnettu rapiiri.

    Ruoskan kohdalla vetosit taas siihen, että Aurinkomaassa kyllästyit tähän. Luultavasti suurinosa ei kuitenkaan ole kyllästynyt siihen, eikä iso osa pelaajista ole koskaan pelannut Aurinkomaassa. Olisi myös hieman outoa lisätä pelkästään joku spesiaalivariaatioruoska pois ja jättää se perinteinen "tylsä" ruoska pois.



  • Voisin sanoa, että suuri määrä ei ole pelannut Aurinkomaassa - mutta kuitenkin suurinosa on. Pohdin tässä muutamien kanssapelaajien kanssa kuinka tunnemme suurimman osan aktiivisesta pelaajakannasta Aurinkomaan kautta. Tämä jää viimeiseksi viestikseni tässä ketjussa, sillä ehdotusviesteissäni on tarkoitus antaa oma näkökulma joka saattaa avartaa tai rajata muiden omia näkökulmia, eikä väitellä kenen visio Valtakauden tulevaisuudesta on paras. Erilaisia mielipiteitä on ja tulee olemaan, eikä kaikki tule koskaan olemaan täysin samaa mieltä toisten kanssa. Olen antanut oman visioni ja jos ominaisuuksia tulee, jotka eivät mene täysin ehdotuksieni kanssa yhteen, niin en siitä valitakkaan. Kaikki uudet ominaisuudet rikastavat ja monimuotoistavat palvelia ja olen tästä kiitollinen Valtakaudelle!

    Veden alla puhuminen
    Minecraftissä ei koskaan tähdätä realistisuuteen. Antamasi esimerkki jään räsähtäminenkään ei myöskään ole kovin realistista, jos mietitään esimerkiksi pohjoista "pallon puoliskoa"; Pakkaset paukkuu ja metrin paksuinen jää murtuu jalkojen alta - mutta toisaalta jos katsotaan inventorya, joka voidaan täyttää kultaharkoilla, tai että yksi vesipullo on vähän alle 0,3 m3 vettä (koska kolmella vesipullolla täyttää suuren padan). Tässä mun pohjana ei ole se, että siitä tehdään niin realistisen että jalat alta vaan se, että mielestäni se ei rikasta mitenkää palvelinta.

    Rapiiri ja ruoska
    Kuten tekstissä mainitsin, kyse oli esimerkki eikä ehdotus. Mutta kuitenkin aseita voi olla eri aikakausilta, sillä kaikkien yhteisöjen tai roolihahmojen kehittyneisyys ei tarvitse olla samanarvoista.



  • Yrteistä vielä. Valtakauden kartta on todella rikas ja kaunis, mutta siitä puuttuu kasvien osalta tietynlainen rytmi.

    Joitain ideoita:

    • Kasveja voisi kasvattaa itse eteläisillä mailla. Tämä ominaisuus mahdollistaisi kauniit kaupunkeja ja kyliä värittävät ''kukkakedot'', eikä kasveja tarvitsisi välttämättä kerätä enää ainoastaan luonnosta, samalla pilaten ympäristöä ja jättäen rumia, kaljuja kohtia. Esimerkiksi podzolin päälle laitettaessa kasvi voisi hiljalleen levitä samankaltaisella tavalla kuten sienetkin.
    • Yrttien parantavista ominaisuuksista: On todella epätodennäköistä, että joitakin tauteja voisi parantaa yrttisekoituksilla tai muilla vastaavilla lääkkeillä. Olisi realistisempaa, että taudit koostuisivat eri oireista ja nämä lääkkeet hoitaisivat näitä oireita. Lääkkeillä voisi siis ns. ''tiputtaa'' oireita pois, jolloin tauti ei olisi enää niin tappava. Olisi todella halpa ja tylsä tapa kehittää rohtoja tyylillä ''50% mahdollisuus parantua taudeista'', enkä usko, että ylläpito edes lämpenisi tällaiselle ajatukselle. Väärinkäytettynä lääkkeet voisivat olla tappavia tai pelaajan yleistä kuntoa heikentäviä, ja niitä käytettäessä tarvittaisiin kultaista ammattitaitoa.
    • Normaaleista koralleista ja viuhkakoralleista voisi keksiä jotain hauskaa tuomaan eloa Valtakauteen. Esimerkiksi viuhkakoralleista saisi hyviä kääpiä puihin tai suuria kukkia viidakkoon kun taas normaaleista koralleista saisi vaikka pimeissä luolissa kasvavia psykedeelisieniä, joita sammalpäiset mummot keittelevät kattiloissaan.


  • Tuo Adriandan ehdotus on minusta todella hyvä, tykkään tuosta miten jotkut lääkkeet voivat tappaa, jos käsitellään väärin ja, että ei parantaisi koko tautia.

    Ai niin ja, joillain lääkkeillä voisi olla sivuvaikutuksia, että tulisi vaikka vähän hitaammaksi joksikin aikaa, kun lääke alkaa vaikuttaa.


Kirjaudu sisään voidaksesi vastata